Terapia depresji. Jak znaleźć dobrego psychoterapeutę.

Terapia depresji. Jak znaleźć dobrego psychoterapeutę.

Psychoterapia stanowi bardzo ważny element procesu wychodzenia z depresji. Jest to krok, który powinnaś podjąć, choć rozumiem, że masz obawy. Możesz myśleć, że to strata czasu i wyrzucone pieniądze. A w ogóle, to przecież nie będziesz opowiadać o sobie komuś obcemu…. No tak, to jest trudne. Ale według mnie, psychoterapia jest jednym z trzech elementów terapii depresji, które zastosowane w komplecie, dają szybkie rezultaty. Dwa pozostałe elementy to leczenie u psychiatry oraz Twój własny rozwój osobisty w zakresie metod radzenia sobie z objawami depresji.

Terapia depresji ujęta w tak kompleksowy sposób gwarantuje Ci szybką poprawę funkcjonowania w codzienności, efektywną walkę z objawami oraz poczucie, że jesteś na drodze do wyzdrowienia.

Psychoterapia w terapii depresji

Psychoterapia to leczenie słowem. Rozmowa jest podstawowym narzędziem w pracy terapeuty z chorym, dlatego tak bardzo ważne jest zaufanie. Terapia depresji odniesie skutek wtedy, gdy chory w pełni zaufa swojemu terapeucie i będzie w stanie się przed nim otworzyć.

Psychoterapeuta oddziałuje na chorego przy pomocy znanych sobie technik i narzędzi psychologicznych. Wzajemny kontakt opiera się na określonej metodzie terapii. Metoda ta powinna być znana choremu. Terapeuta inicjuje i wspiera zmianę, która ma nastąpić w chorym na jego drodze do zdrowia. Poznanie siebie, dotarcie do swoich ograniczeń, umiejętność radzenia sobie z nimi i reagowania na nie, to tylko kilka elementów, które daje dobrze dobrana i prowadzona psychoterapia.

Z psychoterapii warto skorzystać, gdy dopadają nas trudności życiowe, z którymi nie potrafimy sobie poradzić. Gdy nasze doświadczenia nas ograniczają lub powodują, że nie żyjemy pełnią życia. Zdecydowanie należy skorzystać z psychoterapii, gdy zachorujemy na depresję, która poprzez swoje objawy nie pozwala nam normalnie funkcjonować. Psychoterapia to nieodzowny element terapii depresji, nie bagatelizuj go.

Każdy psychoterapeuta jest dobry, ale nie każdy jest dobry dla Ciebie.

Musisz szukać. Niezbyt często zdarza się tak, że pierwszy wybrany przez Ciebie psychoterapeuta będzie tym jedynym, doskonałym i najlepszym. Jeśli tak, to wspaniale. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że zdarza się to niezwykle rzadko. Najczęściej idziemy do psychoterapeuty z polecenia. Ktoś korzystał, jest zadowolony, myślimy więc, że to jest dla nas szansa. Oto nadchodzi ktoś, kto nam pomoże. Nie zawsze tak musi być. Każdy z nas jest wyjątkowy, ma inne oczekiwania, inne potrzeby, w końcu inną osobowość. Nie zawsze to, co dobre dla mnie, będzie takim dla Ciebie.

Przede wszystkim zastanów się, jaką osobę chciałabyś widzieć, jako tę, która poprowadzi Cię przez proces poznawania siebie i odkrywania swoich przeżyć. Przed tą osobą bardzo mocno się otworzysz emocjonalnie i wewnętrznie, zatem musi to być ktoś, komu zaufasz. Pomyśl o tym przez chwilę. Wolisz, żeby to była kobieta, czy mężczyzna? W jakim wieku? Powinna być zadbana, czy nie ma to dla Ciebie znaczenia? Powinna dużo mówić, czy raczej wolisz, żeby więcej słuchała Ciebie? Oczekujesz konkretnych rad, czy wolisz sama dochodzić do rozwiązań dla Ciebie najlepszych?

Wypisz swoje oczekiwania na kartce i zacznij poszukiwania swojego idealnego psychoterapeuty. Czytaj biogramy, pytaj o doświadczenia innych i filtruj zebrane informacje przez swoje własne oczekiwania. Nie martw się, gdy po kilku spotkaniach z psychoterapeutą stwierdzisz, że to ktoś kompletnie nie dla Ciebie. Powiedz otwarcie, że potrzebujesz innego podejścia i dalej szukaj pomocy.

Popełniłam kiedyś poważny błąd. Ktoś polecił mi psychoterapeutkę. Opinie kilku innych osób o niej były świetne. Poszłam więc, spodziewając się przełomu, terapii depresji na niezwykle wysokim poziomie. Być może moje wymagania były zbyt wygórowane, ale od pierwszej sesji czułam, że z tą panią będzie mi bardzo trudno rozmawiać szczerze. Nie wiedziałam, jak się wymiksować z tych spotkań. Było mi głupio, bo przecież skoro innym pomogła, to i mnie pomoże. Chodziłam, płaciłam i czułam się coraz bardziej sfrustrowana brakiem efektów.

Nie popełniaj mojego błędu. Nie marnuj czasu i pieniędzy, bo przecież możesz je wykorzystać dla siebie o wiele lepiej. Powiedz otwarcie, że jest Ci trudno się otworzyć, że oczekujesz czegoś innego i zmień terapeutę.

Wierz mi, że gdy spotkasz tego właściwego, od razu poczujesz się lepiej. Zaufasz, otworzysz się i zaczniesz lepiej poznawać siebie. Bo taki jest cel psychoterapii. Poznać siebie, swoje ograniczenia, zranienia, ale także to, co w Tobie dobre. Nauczyć się to odkrywać i wykorzystywać w codzienności.

Wiem, że Ci się uda.

Być może masz coś wartościowego do dodania w temacie wyboru dobrego psychoterapeuty lub podejmowania terapii. Zrób to w komentarzu. Możesz w ten sposób pomóc innym osobom, które mają podobne problemy.

A może chcesz poznać 5 ćwiczeń na pokonanie lęku, które ja stosuję każdego dnia? Pobierz darmowy minibook i wygraj ze swoim lękiem już dziś.

Dodaj komentarz