Osobisty program leczenia depresji. Jak go skroić na miarę i uszyć specjalnie dla siebie.

Osobisty program leczenia depresji. Jak go skroić na miarę i uszyć specjalnie dla siebie.

Analogia do szycia, zawarta w tytule tego posta, jest nieprzypadkowa. Osobisty program leczenia depresji, można bowiem przygotować, dokładnie na swoją miarę. Co więcej, taki program będzie bardzo skuteczny, ponieważ będzie zawierał wszystkie potrzeby Twojego ciała i duszy. Zupełnie tak, jak doskonale dopasowana sukienka, spełniająca wszystkie wymagania Twojej sylwetki.

Czym jest osobisty program leczenia depresji?

Osobisty program leczenia depresji, to formuła, którą stworzyłam, aby opisać sposób poradzenia sobie z tą chorobą, najlepszy dla Ciebie. Składający się tylko z elementów, które odniosą skutek w Twoim przypadku. Elementów, które sama wybierasz specjalnie dla siebie z rzeszy dostępnych możliwości, jakie świat ma Ci do zaoferowania.

Proces zdrowienia ma złożony i długotrwały przebieg. Dotyczy to zarówno depresji, jak i innych chorób, określanych dzisiaj mianem cywilizacyjnych: nowotworów, miażdżycy, chorób serca, kręgosłupa, czy alergii. Nie da się wyleczyć w ciągu kilku dni choroby, na którą skrupulatnie pracuje już kolejne pokolenie ludzi. Choroba, która wchodziła do naszego ciała i umysłu przez prawie całe życie, nie zostanie wygnana jedną, magiczną tabletką. Na zmianę nawyków, postrzegania siebie, wiary we własne siły, potrzeba co najmniej miesięcy, a nawet lat.

Być może Cię to przerazi, ale ja twierdzę, że, gdy podejmiesz decyzję o wyleczeniu, to ten proces zdrowienia będzie trwał już do końca Twojego życia. Oczywiście to nie oznacza, że masz przez całe życie przyjmować lekarstwa, albo do śmierci uczestniczyć w psychoterapii. Jednak po ich zakończeniu nie możesz zapomnieć o depresji i żyć tak, jakby jej nigdy nie było. Ta choroba zmienia zbyt wiele, aby móc o niej zapomnieć. Konieczny jest ciągły i świadomy rozwój osobisty. Nieustanna praca nad sobą staje się sposobem na życie. W tym sensie, nigdy się nie kończy.

I tu dotykamy kwestii osobistego programu leczenia, który polega na celowym wybraniu przez Ciebie elementów, które najprostszą drogą doprowadzą Cię do usunięcia objawów depresji i pozwolą dalej żyć tak, aby te objawy już nie wróciły.

Czas wziąć odpowiedzialność za siebie i swoją chorobę.

Czy zdarzyło Ci się obciążać innych winą za swoją chorobę? Albo poszukiwać winy w jakichś sytuacjach, które Cię spotkały w życiu? Ja to robiłam kiedyś bardzo często. Głównie obciążałam swoje dzieciństwo winą za depresję, nerwicę, nadmierną wrażliwość, nieumiejętność odnalezienia się w różnych sytuacjach życiowych.

Ale wiesz co? Najwyższy czas z tym skończyć. Owszem, jesteś taka, jak Cię ukształtowano. Ale to nie znaczy, że nie możesz się zmienić. Świadomość tego, co Cię ogranicza, to niezmierzone pole do rozwoju osobistego. Do eksploracji swojego wnętrza i odkrywania w nim tego, co piękne i wartościowe.

Gdy weźmiesz na siebie odpowiedzialność za to, czy wyzdrowiejesz, czy nie, uwolnisz w sobie głęboką świadomość konieczności wprowadzenia zmiany w swoim życiu. Poczujesz, że możesz zmienić w sobie to, co ma na Ciebie niszczący wpływ i jest fundamentem Twojej choroby. Tylko od Ciebie zależy, czy zechcesz sięgnąć do tego fundamentu i naprawić to, co w nim chwiejne i niestałe. Czy zechcesz odbudować go na nowo, jako solidną podstawę swojego dalszego życia.

Wzięcie odpowiedzialności za siebie i swoją chorobę nie oznacza, że zostajesz ze wszystkim sama. Wręcz przeciwnie. To prowadzi Cię do poszukiwania lekarza, psychoterapeuty, coacha, czy innych ludzi, którzy będą w stanie Ci pomóc. Na nich się oprzesz i z nimi dotrzesz do tego źródła depresji, które wymaga solidnej porcji życiodajnego nawilżenia, abyś mogła cieszyć się życiem i być zdrową, świadomą siebie, kobietą.

Elementy programu leczenia depresji.

Program leczenia depresji powinien obejmować trzy główne punkty, o których pisałam w tym poście i które nazwałam trójkątem leczenia depresji. Są to: leczenie pod okiem psychiatry, psychoterapia i rozwój osobisty. W ramach tych trzech obszarów sama świadomie decydujesz, jakie działania podejmiesz i do kogo udasz się po pomoc. Szukając psychiatry możesz zrobić research w internecie i poszukać opinii innych osób, na temat ich pozytywnych doświadczeń. Podobnie, jeśli chodzi o dobrego, dla Ciebie, psychoterapeutę. Możesz sprawdzić internet lub zasięgnąć opinii znajomych, jeśli ktoś już korzystał z psychoterapii i ma dobre doświadczenia. Zbieranie złych doświadczeń także bardzo pomaga, bo wiesz, jakiej pomocy unikać.

Gdy już podejmiesz decyzję, co do dwóch obszarów, które potrwają przez jakiś czas, musisz uzbroić się w cierpliwość. Lekarstwa będziesz brać prawdopodobnie, co najmniej, przez kilka miesięcy. Oczywiście to zależy od lekarza, ale pół roku to czas, po którym psychiatra przedłuży leczenie, lub będzie chciał je zakończyć. Podobnie jest z psychoterapią. Z moich doświadczeń wynika, że w przypadku depresji, regularne spotkania z psychoterapeutą powinny trwać co najmniej pół roku, a może dłużej. Daj swojemu organizmowi czas, aby zareagował na lekarstwa, a umysłowi, żeby zrozumiał, że poznawanie swojego wnętrza będzie od teraz Twoim hobby 🙂 .

Pamiętaj! Nie możesz pominąć rozwoju osobistego.

Samorozwój, którego początkiem będzie psychoterapia, będziesz odtąd kontynuować, aby regularnie rozwijać swoje wnętrze. W tym obszarze masz największe pole do popisu, największą dowolność w zastosowaniu sposobów, które będą sprawiały Ci przyjemność. To jest bardzo ważne, aby rozwój osobisty dawał Ci satysfakcję. Aby czynności, które w jego ramach podejmujesz, sprawiały Ci radość. Wzrost świadomości swojego wnętrza jest często bolesny. Tym ważniejszą rzeczą jest, aby używane metody nie były zniechęcające. Abyś chciała je kontynuować. Na przykład do bardzo przyjemnych form samorozwoju zaliczam wizualizacje i afirmacje. Więcej o afirmacjach przeczytasz tutaj.

Jeśli lubisz czytać, szukaj książek wspierających proces odkrywania siebie. Szperaj w internecie w poszukiwaniu wartościowych stron, na których znajdziesz nową porcję wiedzy. Jeśli wolisz obraz ruchomy, w postaci filmów, szukaj interesujących programów, emitowanych w TV lub online, na przykład na kanale SpecBabka na You Tube. Wypróbuj różne metody rozwoju i sprawdź, z czym najlepiej się czujesz. Niektóre z nich, jak na przykład ćwiczenia oddychania, będą konieczne. Znajdź więc takie, które najlepiej pasują do Ciebie. Jeśli cierpisz z powodu napięć w ciele i bólów kręgosłupa, pomocne mogą okazać się ćwiczenia fizyczne, takie, jak joga lub pilates. Nie ma innej metody rozstrzygnięcia, co bardziej Ci się spodoba, niż spróbowanie obydwu.

Jak samodzielnie przygotować program leczenia depresji?

Opisz, w specjalnie do tego przeznaczonym, zeszycie, wszystkie swoje dolegliwości i każdej z nich przypisz metody, z których możesz skorzystać, żeby się tych dolegliwości pozbyć. Zapisz zarówno objawy somatyczne, jak i lęki oraz sytuacje, w których dopada Cię strach. Zapisz także uczucia, które zauważasz, jako ograniczające Twoje działania. Na początku rozpoznawanie uczuć może być dla Ciebie problemem. Jednak w miarę wewnętrznego rozwoju, zaczniesz zauważać coraz więcej uczuć i będziesz potrafiła je nazywać. Gdy już zbierzesz w jednym miejscu wszystkie objawy depresji, to przy każdej dolegliwości zapisz, co możesz zrobić, aby ją pokonać.

Może to wyglądać następująco:

  • Lęk, który pojawia się nagle i nie ma bezpośrednio występującej przyczyny – rozwiązanie: wizyta u psychiatry i omówienie tych objawów.
  • Przedłużające się uczucie pustki i bezsensu – rozwiązanie: podjęcie psychoterapii.
  • Duszności, występujące w sytuacjach nadmiernego napięcia – rozwiązanie: nauka prawidłowego oddychania.
  • Krzywdzące myśli na swój temat – rozwiązanie: praktyka afirmacji.
  • Bóle szyi i kręgosłupa lędźwiowego – rozwiązanie: pilates lub joga.

Następnie ułóż, wypisane rozwiązania Twoich problemów, w harmonogram mający założenia czasowe i terminy wykonywania.

Wtedy Twój osobisty program leczenia depresji, nabierze takich kształtów:

  • Wizyta u psychiatry – raz na kwartał, pierwsza – niezwłocznie.
  • Przyjmowanie leków – codziennie, według zaleceń lekarskich.
  • Psychoterapia – raz w tygodniu (zapisać się, jak najszybciej).
  • Prowadzenie dzienniczka postępów w terapii – co najmniej trzy razy w tygodniu.
  • Nauka prawidłowego oddychania – codziennie rano, po przebudzeniu.
  • Ćwiczenie wizualizacji i praktyka afirmacji – codziennie, w drodze do pracy.
  • Praktyka jogi – dwa razy w tygodniu, w poniedziałki i czwartki.

Teraz wpisz do kalendarza poszczególne zadania i zacznij, krok po kroku, wykonywać wszystko to, czego potrzebujesz do uzyskania poprawy swojego zdrowia.


Bądź systematyczna i szczera wobec siebie. Nie odkładaj tych dziań, ale od razu zacznij coś robić, żeby posuwać się do przodu. Wykonaj telefon do wybranej placówki medycznej i zapisz się na wizytę u psychiatry. Pójdź do najbliższej szkoły jogi i sprawdź, czy to miejsce oferuje zajęcia, wpisujące się w Twój grafik. Poszukaj ćwiczeń oddechowych i już dziś zacznij trenować oddychanie przeponą. Wszystkie działania, które podejmiesz, każdy wysiłek, który włożysz w realizację swojego osobistego programu leczenia depresji, będzie dawał Ci rezultat w postaci małego kroku do zdrowia. Ta praca ma sens i jeśli tylko ją podejmiesz, zrobisz dla siebie coś bardzo ważnego i wartościowego.


Jak sądzisz, czy jesteś w stanie przygotować sobie taki osobisty program leczenia depresji? Czy myślisz, że jest to narzędzie pomocne na drodze do zdrowia?

Dodaj komentarz