Sposób na objawy somatyczne w depresji. Zignoruj je.

Sposób na objawy somatyczne w depresji. Zignoruj je.

Objawy somatyczne, występujące u osób chorych na depresję, niezwykle utrudniają życie. Mają wpływ zarówno na ciało, jak i na psychikę. Wywołują lęk i sprawiają, że wolisz nie wychodzić z domu, z obawy przed tym, że coś Ci się stanie. O tym, czym są somaty i o tych najczęściej występujących, przeczytasz w tym poście.

Jednym ze sposobów na radzenie sobie z dokuczliwymi symptomami chorób, jakimi w rzeczywistości są objawy somatyczne, jest ich ignorowanie. Wiem, że wydaje Ci się to niemożliwe, bo sama kiedyś też tak myślałam. Nie wiedziałam, jak mogę zignorować coś, co wywraca moje życie do góry nogami. A jednak, nie raz i nie dwa, przekonałam się, że somaty można ignorować. I, że to jest bardzo skuteczna metoda walki z nimi.


Odwrócenie uwagi skutecznie pomaga zmniejszyć objawy somatyczne.


Jest kilka pomocnych sposobów, dzięki którym zignorujesz objawy somatyczne. Dla mnie, najbardziej skutecznym jest odwrócenie uwagi od tego, co dzieje się z moim ciałem podczas, na przykład, drętwienia kończyn lub kołatania serca.

Drętwienie rąk i nóg, a czasami także twarzy, dopadało mnie bardzo często. Te ataki były tak uciążliwe, że po prostu musiałam znaleźć na nie jakiś sposób. Tak nie dało się funkcjonować na dłuższą metę. Gdy tylko poczułam mrowienie w rękach lub nogach, pierwszą rzeczą, jaką robiłam, była zmiana pozycji. Idealna sytuacja to taka, gdy mogłam wstać i zacząć chodzić, ruszając przy tym dość energicznie rękoma. Nie zawsze było to możliwe. Na przykład, podczas przeciągającego się spotkania w pracy, nie mogłam, ot tak, wyjść z sali. Robiłam więc to, co w danej sytuacji dało się zrobić. Podnosiłam się, szłam w kierunku stołu z cateringiem, robiłam sobie herbatę, zjadałam (stojąc) kilka ciastek. Poruszałam rękoma i nogami tyle, ile mogłam, bez narażania się na nadmierne zainteresowanie ze strony innych osób.

W sytuacjach, które ograniczały mnie w stopniu mniejszym, niż spotkanie w pracy, wstawałam i zaczynałam chodzić. To usprawniało krążenie krwi i mrowienie w kończynach znikało, nie zamieniając się w uciążliwe drętwienie. Gdy takie objawy somatyczne dopadały mnie w autobusie, wysiadałam na najbliższym przystanku i szłam pieszo. Maszerowałam energicznie i wsiadałam do kolejnego autobusu na następnym przystanku.

Gdy dopadało mnie kołatanie serca, robiłam kilka głębokich wdechów i wydechów i natychmiast szukałam czegoś, czym mogłabym się zająć. Generalnie chodzi o to, aby szybko zmienić czynność, którą akurat wykonujesz na jakąś inną i zająć nią całkowicie swoją uwagę. I tu, podobnie, jak przy drętwieniu kończyn, reakcja powinna być adekwatna do sytuacji, w jakiej się akurat znajdujesz. Jeśli jesteś w domu, włącz muzykę i zacznij tańczyć. Podczas spotkania w pracy nie musisz reagować aż tak żywiołowo:). Możesz jednak zrobić coś innego, co zajmie Twoją uwagę na tyle, że zapomnisz o kołataniu serca.


Zrób listę własnych sposobów, pomocnych w ignorowaniu objawów somatycznych.


Życie z depresją często wymaga podporządkowania chorobie niemal wszystkich sytuacji życiowych. Nie ma w tym niczego złego i nie staraj się na to denerwować. To taki układ między Tobą, a chorobą. Ona ma sposoby na Ciebie, ale i Ty masz sposoby na nią.

Aby w szybki i skuteczny sposób ignorować objawy somatyczne, zrób sobie listę swoich własnych metod, które pomogą Ci radzić sobie w krytycznych sytuacjach. Weź kartkę i narysuj po środku pionową linię. Po lewej stronie wypisz różne okoliczności, specyficzne dla Twojego życia, w których dopadają cię somaty. Po prawej stronie, zanotuj sposoby radzenia sobie z nimi.

Może to wyglądać następująco:

Drętwienie rąk i nóg w autobusie | Wysiąść i przejść pieszo jeden przystanek
Kołatanie serca w domu | Włączyć muzykę i zacząć tańczyć
Silny lęk w drodze do pracy | Zadzwonić do przyjaciółki

Gdy już sobie wszystko dokładnie wypiszesz, to przekonasz się, że sposobów na odwrócenie uwagi i zignorowanie objawów somatycznych jest bardzo dużo. Znajdź te, które wydają Ci się najlepsze i testuj je w różnych okolicznościach swojego życia. Takiego ignorowania, przez skierowanie myśli na inne tory, naprawdę można się nauczyć.


Powiedz lekarzowi o objawach somatycznych, które Ci dokuczają.


I na koniec jeszcze jedna, bardzo ważna sprawa. Ignorowanie objawów somatycznych i odwrócenie od nich uwagi, może stać się skuteczną metodą radzenia sobie z nimi, pod jednym warunkiem. Mianowicie, jeśli byłaś u lekarza, zostałaś przebadana pod kątem chorób, na jakie wskazują Twoje somaty i choroby te zostały wykluczone. Jeżeli tak zrobiłaś, to wiesz, że objawy, to tylko objawy, a nie rzeczywiste choroby. W związku z tym, możesz nauczyć się je ignorować.

Jeśli nie byłaś u lekarza i nie masz pewności, czym są Twoje somaty, to nie ignoruj ich i pozwól się przebadać. Zacznij od wizyty u lekarza rodzinnego i powiedz mu, z czym się zmagasz. Najpierw wyklucz choroby, a potem zacznij uczyć się, jak walczyć z objawami somatycznymi przez odwrócenie uwagi oraz ignorowanie ich.


Jeśli powyższe treści wydają Ci się wartościowe, to udostępnij ten post innym. Dziękuję 🙂

Dodaj komentarz